تبلیغات
WIMIFIRE - مطالب مرداد 1394
URBAN-VISION
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
معرفی مقاله


به روایت خبر **


شهرهای آینده
  • سانفرانسیسکو در ۱۰۰ سال آینده شبیه چه چیزی خواهد شد؟
معماران شهر سانفرانسیسکو برای پاسخ به این پرسش طرح‌های ذهنی از این شهر در سال ۲۱۰۸ ارائه کرده‌اند. براساس مسابقه‌ای که در این باره برگزار شد معماران طرح‌های مختلفی از این شهر ارائه کرده‌اند. این تصور چندان عجیب نیست که شهر سانفرانسیسکو در ۱۰۰ سال آینده چیزی شبیه جنگل وهم‌آلودی از ساختمان‌ها با معماری خیره‌کننده خواهد بود که واکنشی‌است به گرمایش زمین و آب‌شدن یخ‌ها. 
شهر رؤیایی ایواموتو اسکات طراح سانفرانسیسکو در ۲۱۰۸ چیزی شبیه خانه‌های ویلایی نزدیک مناطق ییلاقی دارای آب معدنی‌های گرم است. 
لوله‌های ساختمانی شکل بزرگ که حرارت موجود در آب‌های عمق زمین را به بیرون می‌دهند در کنار مه‌دود‌ها که در هوای این شهر وجود دارد، به شهر تصویری از منطقه‌ای مرطوب می‌دهد که در همه‌جای آن خزه و گیاه‌ هرز‌ه رشد خواهند کرد. طرحی که اسکات برای قرن آینده شهر سانفرانسیسکو پیش‌بینی کرده، شاید چندان تغییر در الگوهای معماری و شهرسازی نداشته و بیشتر واقع‌بینانه باشد. 
تونل‌های زیرزمینی بزرگ گرمای موجود در عمق زمین را در مناطق مختلف گرد می‌آورند و در جای‌جای شهر دودکش‌های بزرگ آن‌را به آسمان منتقل می‌کند. در واقع این طرح تصویری روشن از آخرین بارقه‌های تمدن نفت سوز است. در کنار این موضوع شیوه‌ مقاوم‌سازی‌ ساختمان‌های شهر در قرن آینده است که به‌صورت ستون‌های پهن پیچ در پیچ و تنیده درآمده است. آنچه اسکات برای ۱۰۰ سال آینده سانفرانسیسکو طراحی کرده، اگرچه با الهام از بحران‌های جاری این شهر بزرگ است، اما نمی‌توان رؤیاها و تصورات شخصی او را نادیده گرفت. 



-----------------------------------------------------------------------
● شقایق شهر دریایی
لیلی پد توسط یکی از طراحان بلژیک به نام وینسنت کالبوت طراحی شده‌است. لیلی‌پد شهرهای پهناوری هستند که بر دریاها شناورند و شیوه زندگی ما را تغییر خواهند داد. این طرح‌ها در برابر گرمایش زمین و تهاجم آب‌های آزاد به سواحل و حاشیه دریاها شیوه‌ نوینی از زندگی را به انسان‌ها ارائه خواهند کرد. چندان عجیب نیست اگر سیمای تمام شهرهای آینده به‌صورت جزایر تخیلی ظاهر ‌شود. 
کالبوت در این باره می‌گوید که این طرح‌ها در واقع نوعی رقابت برای مهاجرت جمعی در محیط طبیعی جهان است. اما از سویی منتقدان این طرح می‌گویند که با وجود زیبایی فوق‌العاده این طرح، نمی‌توان انتظار داشت که این طرح در برابر بحران‌های احتمالی بتواند مقاومت مناسب داشته باشد. کالبوت این طرح را با الهام از شقایق دریایی طراحی کرده‌است. 



---------------------------------------------------------------------
● پناه گاه زیبا
جولیان دی اسمث، معمار دانمارکی طرحی را با الهام از پری دریایی شناور پی‌ریزی کرده‌است به نام?پناهگاه زیبا?.سرمایه‌گذاری برای مطالعه و ساخت آن توسط تجار شرقی صورت خواهد گرفت تا این طرح به واقعیت بپیوندد. شباهت میان این طرح و لیلی‌پد نمی‌تواند بیانگر تاثیر ۲ طراح بر همدیگر باشد. 
?ولنس ریزونت? یکی از طرح‌هایی است که توانسته‌است نظر بسیاری از علاقه‌مندان به طراحی شهرهای آینده را به‌خود جلب کند. هرچند میزان جایگیری جمعیت در آن اندک است و نمی‌توان به‌عنوان یک شهر به آن نگریست اما با اندکی توسعه این طرح به‌عنوان یک شهر مستقل می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. 




----------------------------------------------------------------------
● کشتی آزادی
کشتی آزادی، شهری است روی دریا که در حدود ۶۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهد. ساخت این کشتی از سال ۲۰۰۲ آغاز شده است و تاکنون ۳ هزار نفر برای زندگی روی آن اعلام آمادگی کرده و قرارداد مربوط به آن را امضا کرده‌اند. کشتی آزادی بیش از آنکه جایی باشد برای زندگی شهری و فضایی طبیعی برای زندگی شهروندان فراهم کند، در واقع نوعی مامن است برای بحران‌های احتمالی در آینده. این کشتی توسط نورمن نیکسون یکی از بزرگ‌ترین طراحان حال حاضر صنایع دریایی طراحی شده‌ است، اما چندی پیش به‌دلیل مشکلات مالی متوقف شده‌بود. 
کشتی آزادی، طرحی است برای یک استراحت طولانی و به دور از فشارهای مختلف کاری و سختی‌های رایج. با جدی شدن گرمایش زمین و آب شدن یخ‌ها، اجرای این طرح دوباره آغاز شده‌است. در واقع این طرح، تلاشی است برای آزمودن تجربه زندگی انسان روی دریاها. 



-----------------------------------------------------------------------
● خانه های شناور
در کنار رودخانه‌های هلند در حدود ۴۰ خانه شناور به‌صورت نمونه‌ای ساخته‌شده است. این خانه‌ها در کنار رودخانه قرار گرفته و از مصالح ساخته‌شده‌اند. خانه‌های شناور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که درصورت بالا آمدن آب یا طغیان رودخانه یا بروز سیلاب‌های ناگهانی در آن شناور می‌شوند. 
این طرح به‌منظور جلوگیری از غرق شدن خانه‌ها به اجرا درآمده‌است. خانه‌های ماسبومل در کنار رودخانه قرار گرفته‌اند و با بالا و پایین رفتن سطح آب در حرکت هستند. این طرح سریع‌ترین شیوه برای اجرا به هنگام طغیان رودخانه‌هاست.



------------------------------------------------------------------------

منبع:  روزنامه همشهری
http://www.cafedexign.com/showthread.php


کارکردگرایی ساختاری

کارکردگرایی ساختاری

مقدمه

 عنوان یک رویکرد نظری، کارکردگرایی ساختاری، یا کارکردگرایی به زبان ساده، در تبیین رفتار اجتماعی به کوششی برای ایجاد و حفظ وفاق ساختاری از طریق توازن نهادی اطلاق میشود. این رویکرد به چه معنا است؟ زمانیکه جامعه شناسی در سراسر قرن نوزدهم در اروپا توسعه یافت، کارکردگرایی به عنوان چهارچوب نظری غالب میان استلالهای عمده جامعه شناختی ظاهر شد. در تمام این مدت، جامعه به عنوان ارگانیسم زیست شناختی مفهوم سازی می شد. با این قیاس، ما قادر به مطالعه کارکردهای جامعه هستیم(قلب، ریه، و غیره). با وجود این، در مورد جامعه، نهاد های جامعه ارگانهای جامعه هستند. مثل خانواده، کلیسا، و دولت. همچنین ، به عنوان ارگانیزم زیست شناختی،(کل) ارگانیسم بزرگتر از عناصرش تصورمیشود. بنابراین، نظریه کارکردگرا دیدگاهی را در مورد جامعه مطرح مکند.

 ازشانس خوشی پارسونز پیش بینی های نظریه کارکردگرای ساختاری اوخوب ازآب درامد زیرا بعد ازجنگ دوم تا دهه 60 سرمایه داری دوره ثبات نسبی ورونق اقتصادی را گذراند. شاید سیطره نظام فکری پارسونزتادهه 60 مدیون همین خوش شانسی او بوده باشد. زیرا دراواخردهه 60 با پدیدارشدن مشکلات درنظام سرمایه داری پارسونزنیزبا نظریه اش ازخاطره ها اهسته اهسته محو شد. یعنی ازاواخردهه 60 به بعد کارکردگرای ساختاری به تدریج دامنه اش جمع وازاقتدارش کاسته شد. هرچند بعد ازمرگ او درسال 1979 افکارونظریه او درقالب مکتب نوکارکردگرای – بااصلاحات وتعدیل-  باردیگراحیاء شد.

كاركردگرایی:

كاركردگرایی یا (Functionalism) ، رویكردی است كه بنیانهای نظری آن در اوایل قرن بیستم پی ریزی شده و به یاری تحقیقات تجربی بسیار صاحبنظران خود، به صورت یك نحله جامعه شناختی نظام یافته و غالب درآمده است. بنیانگذاران نخستین این رویكرد عبارت از افرادی چون مالینوفسكی و رادكلیف براون هستند كه با یك رشته مطالعات فرهنگی، به چگونگی وظایف یا كاركردهای عناصر و اجزای فرهنگی- اجتماعی پرداخته و با كشف آنها بر نقش عمده آنها درجامعه شناسی کارکردی اشکار است.

پارسونزدراولین کارعلمی خویش تصمییم می گیرد جریان های مختلف ونظریه های مختلف علوم انسانی را با یکدیگرترکیب نموده وازان یک نظریه واحد بسازد. زیرا او معتقد بود که بعد ازمطالعه اثارونظریات نظریه پردازان بزرگ قرن نوزده واوایل قرن بیستم به این نتیجه رسیده است که تمام این نظریات درمحوریک چیزدورمی زند ویک چیزرا تحلیل می کنند وان  نظریه اراده گرایانه کنش است که دران انسانها اهدافی دارند وبرای رسیدن به ان اهداف وضعیت را درنظر گرفته وابزارلازم را انتخاب می کنند. پس کنش شالوده تمام علوم انسانی است. پارسونزدرمورد اراء دورکیم به عنوان نمایند ه نظریه های کل نگروماکس وبربه عنوان نماینده نظریه های خرد نگرمی گوید ازدیدگاه وبرجامعه شناسی باید به کنش افراد دررابطه ان بادیگران بپردازد وبرای فهم درست این کنش با ید دید درکله ای صاحب کنش چه می گذردوازاین کنش چه معنای را اراده کرده است .  پس وبربه کنش می پردازد اما کنش اجتماعی نه کنش فرد فرد. همچنین است دورکیم زیرا او نیزبه معانی می پرداخت . اما ازدید اومعناها فراتروخارج ازافراد اند وکنش های انسانها تحت فرماندهی همان معنا ها است . مثلا یکی ازمهمترین معناها  وجدان جمعی است. پس هم دورکیم وهم وبربه معانی وافکارمی پردازند  منتهی یکی کارخودرا ازفرد ودیگری از کل اغازمی کند. این کوششهای پارسونزدرراستای  استخراج نظریه کنش به عنوان مخرج مشترک تمامی نظریه های نظریه پردازان قبل ازاو درکتاب  ساخت کنش اجتماعی متبلورشد که درسال 1935 منتشرشد.

. هر چند این رویكرد در جریان رشد خود و در واكنش به انتقادات بسیار از سوی منتقدین و تندرویان جامعه شناسی، جهت گیریهای متفاوتی بخود گرفته، ولی هرگز اصول اولیه و بنیانهای نظری خود را از دست نداده است.

با رجوع به مخرج مشترك رویكرد كاركردگرایی، بنظر می رسد این نحله شامل اجزا یا اصول مسلم زیر باشد:

1- جوامع باید در یك كلیت، ‌به عنوان نظامهایی متشكل از بخشهای متقابلاً مرتبط، نگریسته شوند.

2- علیت در پدیده های اجتماعی، چندگانه و متقابل است.

3- اگر چه یكپارچگی، هیچگاه تمام و كمال نیست ولی نظامهای اجتماعی اساساً در یك حالت تعادل پویا می باشند. مثلاً‌واكنش وفاق جویانه نسبت به تغییرات بیرونی، بدنبال تقلیل دامنه تغییرات درونی نظام است؛ لذا گرایش غالب نظام اجتماعی در راستای ثبات و سكون می باشد، بطوریكه از طریق مكانیزم های سازگاری و كنترل اجتماعی حفظ می شوند.

4- بعنوان برآیندی از فرض سوم، كاركردهای نامناسب، تنش ها و انحراف هایی وجود دارند كه می توانند برای مدت مدیدی دوام بیاورند؛ هرچند كه عمدتاً تمایل دارند یا خود را رفع كنند و یا سرانجام به رسمیت برسانند.

5- تغییرات عمدتاً به یك سیاق تدریجی و وفاق جویانه و نه به شیوه انقلابی و یكباره رخ می دهند؛ تغییراتی كه معلوم شوند شدید می باشند، در واقع تحت تأثیر روبنای اجتماعی هستند.

6- اصولاً تغییرات از سه خاستگاه اصلی ریشه می گیرند: سازگاری نظام با تغییر برون زا، رشد از طریق تفكیك كاركردی و ساختی، و اختراعات و نوآوریهای اعضا یا گروههای داخل جامعه .

7- مهمترین و اصلی ترین عامل موجد یكپارچگی اجتماعی، وفاق ارزشی است. آداب و رسوم ، نه تنها عمیق ترین و مهمترین خاستگاه یكپارچگی هستند، بلكه ثابت ترین جزء نظامهای اجتماعی و فرهنگی نیز می باشند .

انواع کارکردگرایی

   الف) كاركرد گرایی كلاسیك: كه غالباً با نام مالینوفسكی، مردم شناس انگلیسی- لهستانی، به عنوان پدر كاركردگرایی همراه است. مالینوفسكی در مقاله خود بنام « فرهنگ كه به مثابه مانیفست فونكسیونالیسم » تلقی می شود، نشان می دهد كه چگونه تمام اشیای مادی مورد استفاده در جامعه به نیازهای تكنیكی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی پاسخ می دهند ... او عقیده داشت كه جامعه و فرهنگ به مثابه مجموعه سازمان یافته و وحدت بخشی است كه كلی را تشكیل می دهد و خود متشكل از بخشهای مختلف و متعددی است. در نظر او جامعه ، نظامی به هم پیوسته و منظم است(وثوقی، 41 – 240).

 ب) كاركردگرایی نسبی گرا؛ با پیشقراولی رابرت مرتن، به نقد سه اصل كاركردگرایی كلاسیك مالینوفسكی می پردازد:

1- اصل وحدت كاركردی جامعه كه براساس آن عناصر فرهنگی و فعالیتهای اجتماعی در كل نظام اجتماعی- فرهنگی، دارای كاركرد هستند و جامعه متشكل از عناصری است كه با یكدیگر وحدت دارند.

 2- اصل عمومیت كاركردی كه براساس آن هر عنصر اجتماعی یا فرهنگی دارای كاركرد است.

3- اصل ضرورت كاركردی كه هر عنصر فرهنگی- اجتماعی را برای جامعه ضروری قلمداد می كند.

            كاركردگرایی ساختی: این رویكرد جدید به عناصر فرهنگی و اجتماعی توجهی نداشته، نقطه عزیمت خود را « جامعه » قرار داده و از هر دو لحاظ كل و جزء مورد بررسی قرار می‌دهد. در این رویكرد مقتضیات یا الزامات كاركردی، كاركردهای اساسی لازم برای ادامه بقای جامعه به شمار میروند.

            ویژگیهای نظریه پارسنز

            1- با توجه به كل نظام، به تحلیل عناصر اجتماعی یا فرهنگی نپرداخته، به كل مجموعه نظر دارد تا شرایط ادامه حیات، كاركرد و تحول و تغییر آنها را بشناسد. چنین كاركردی دارای تحلیل دو گانه ای است: امكان تفكیك ساختارهایی كه اجزای این نظام هستند، و آشكارسازی روابطی كه بین نظام و محیط آن وجود دارند.

2- با الهام از روشهای بیولوژیك در علوم اجتماعی و استفاده از سیبرنتیك، نظریه ارتباطات و نظریه مبادله، به مدل خود پویایی بخشیده ، مفهوم كاركرد را از ساخت جدا كرده و با نظام مرتبط ساخت و مجموعه ای از فعالیتهای دوگانه نظام را روشن كرد: پویش های تعامل و مبادله بین ساختهای درون نظام، و روابط مبتنی بر كنشهای متقابل و مبادله میان یك نظام و سایر نظامهایی كه آن را احاطه كرده اند.

3- اوضمن نقد فونكسیونالیسم كلاسیك، آن را به سوی فونكسیونالیسم تحول گرا تغییر داده است، چرا كه جامعه صنعتی را متحول ترین و كاملترین نظام اجتماعی می داند پارسنز، همیشه درباره داوطلب بودن مردم در فعالیتهای اجتماعی حرف می زند. اصولاً به نظر او زندگی اجتماعی بر این امر جریان دارد كه مردم، داوطلبانه قدرتها را می پذیرند و از آنها اطاعت می كنند. برعكس بندیكس، از هوادان مكتب تضاد، معتقد است نمی توان از قدرتهای مشروع در جامعه حرف زد، بلكه باید از تسلط و فرماندهی سخن گفت. تسلط، زور را به دنبال دارد. در جامعه عده ای پایگاههای مهمی را اشغال كرده و بر بقیه مسلط شده اند. وقتی از نظم اجتماعی سخن می گوییم ، در واقع از تسلط این گروه حرف می زنیم.-

 

ادامه مطلب

مکتب ساختارگرایی{structuralist school}

چکیده:{abstract}

جغرافیای ساختاری از آن دسته مکاتبی است که جاذبه بیشتری برای استادان ودا نشجویان دارد، زیرا زندگی روزمره مردم را در داخل یک دستگاه منسجم ساختاری به تحلیل می کشد، این دستگاه و ساز و کارهای آن هر چند مستقیمآ قابل مشاهده نیستند اما تاثیرات عمیقی در زندگی مردم  داشته اند. جغرافیای ساختاری این سوال را مطرح می کند که جامعه چگونه کار و فعالیت می کند و در جهت مطلوبیت بخشیدن به زندگی انسانها راهبرد مناسب کدام است.

 

 کلید واژه: مکتب – تفکرات  – ساختار گرایی - جغرافیا

 

ادامه مطلب

به روایت خبر


روایت خبر


شهرسازی مدرن و رشد حومه شهری (CSD)

در تمام نیمه اول قرن اخیر ایالات متحده آمریکا به شکل فشرده و همراه با تغییر کاربری های واحدهای همسایگی توسعه یافته است. این انگاره با تغییر فوری و سریع معماری مدرن و منطقه گرایی و صعود به سمت اتومبیل گرایی شروع شد.

بعد از جنگ جهانی دوم، سیستم جدیدی از توسعه و پیشرفت در سراسر آمریکا به کار برده شد. جابجایی همسایگی ها با رویکرد تفکیک شدید، بنا به نوع بهره برداری که به عنوان رشد حومه شهری (CSD) شناخته شده بود به صورت نامنظم و پراکنده شروع به کار کرد. اکثر شهروندان آمریکایی در حال حاضر در واحدهای اجتماعی حومه شهری که در 50 سال اخیر ساخته شده است، زندگی می کنند.

با اینکه گرایش به حومه شهر خوشایند و مطلوب مردم است، اما هزینه های قابل توجهی نیز به همراه دارد. با فقدان مرکزشهر یا مقیاس انسانی، رشد حومه شهری با گسترش رو به بیرون آن مقدار زیادی از زمین های ییلاقی مسطح اطراف را مصرف می کند و این همزمان با رشد نسبتاً کند جمعیت همراه است.

میزان استفاده از اتومبیل برای شهرنشینان رشد صعودی دارد زیرا وسایل نقلیه موتوری نقش بسیار مهمی را در سفرهای درون شهری و خانوادگی ایفا می کنند و خانواده ها نسبت به آن احساس نیاز می کنند. 
کسانی که قادر به تهیه اتومبیل شخصی نیستند به میزان قابل توجهی از قابلیت انتقال سریع محروم مانده اند. کارگران فقیری که درحومه شهر زندگی می کنند، ناچارند تا بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه رفت و آمد خود کنند. در این ضمن دورنمای شهرهای آمریکا، مکانی که مردم درآن زندگی و کار می کنند، به صورت قلمروهایی از پیاده روهای خالی، خیابان های شهری، بناهای بلندمرتبه تجاری و زیرمجموعه هایی بدون هیچ هویت و شخصیتی می باشند.

شهرسازی مدرن عکس العملی است نسبت به این پراکندگی نامنظم. همزمان با جنبش های رو به صعود میان معماران، طراحان و برنامه ریزان شهرسازی مدرن بر اساس اصولی از معماری و برنامه ریزی بنیاد شده که در یک همکاری و حرکت مشترک در جهت خلق جوامعی با مقیاس انسانی و الویت حرکت پیاده سازمان دهی گشته است.

شهروندان جدید دارای تنوع وسیعی از دسترسی ها و معابرهستند، بعضی از معابر منحصراً براساس طرح های جامع داده شده است و مخصوص عابرین پیاده است، برخی دیگر بر روی مسیرهای رفت و آمدی توسعه یافته متمرکز شده اند. بعضی از این معابر نیز هنوز در تلاشند تا حومه های شهری را دگرگون سازند و بیشتر آنها در جهت تحقق این هدف عمل می کنند. شهرسازی مدرن شامل معماران تابع سنت و نیز آن دسته از معماران که به سوی مدرن گرایش یافته اند می باشد. با این وجود، تمام آنها به قابلیت همسایگی های سنتی و قدیمی در جهت بازگرداندن عملکرد صحیح و نیز ایجاد جوامعی که برای شهروندان قابل تحمل باشد معتقد هستند.

 

ریشه های این حرکت و گرایش در عملکرد معماران و برنامه ریزان پیش رو در دهه های 1970 و 1980 یافت می شود. این گروه در دهه 1990 به شکل متحد و یکپارچه دور هم جمع شدند و ائتلاف خودرو تشکیل دادند. از زمان شروع این جنبش، این گروه حرکت خود را به صورت برخورد اساسی و قابل توجه آغاز کرده است. بیش از 600 شهر کوچک، روستا و واحدهای همسایگی که در آمریکا طراحی شده و یا در دست ساخت می باشد که بر اساس اصول شهرسازی مدرن شکل گرفته اند. به علاوه ساختار و استخوان بندی صدها شهر کوچک و بزرگ بواسطه دوباره سازی خیابان ها و معابر ویژه عابرپیاده بازسازی شده است.

در مقیاس منطقه ای، شهرسازی مدرن تأثیرات بسزایی در مورد چگونگی و مکان یابی محل مادرشهرها و نوع رشد آن دارد. حداقل 14 نقشه جامع ابتکاری براساس اصول پیوند میان مسیرهای حمل و نقل و سیاست بهره بری از زمین و نیز روابط همسایگی به صورت بلوک بندی ساختمان های بنیادی در هر منطقه تهیه شده بود.

در مریلند و نیز چندین ایالت دیگر آمریکا، اصول شهرسازی جدید جزء جدایی ناپذیر از قوانین مربوط به رشد شهر می باشد. 
علاوه بر این، شهرسازی مدرن تاثیر گسترده و همه جانبه ای را بر رشد متداول جوامع شروع کرد. درهمان حین که Starbucks کیفیت قهوه را در رقابت بین رستوران ها و کافه ها افزایش می داد، مسئولان توسعه عناصر طراحی شده شهری جدید مانند قراردادن پارکینگ های شخصی در قسمت عقب خانه ها و مجاورت فضای سبز و نیز مراکزشهری چندعملکردی را در میان خود پذیرفتند. پروژه هایی که براساس بعضی از اصول شهرسازی مدرن مورد توافق و پذیرش قرار می گرفتند، نه تنها در بخش طراحی و اجرا به صورت قراردادهای متداول حفظ شده و باقی می ماندند بلکه به صورت دو عملکردی نیز شناخته می شدند.

شهرسازی جدید به سمت سایر نام ها گرایش پیدا کرد طراحی سنن مدرن، توسعه مسیرهای رفت و آمدی، رشد واحدهای همسایگی سنتی. با نگاهی به طول تاریخ شهرسازی متوجه می شویم که شهرسازی جدید صرفا تکرار اجتماع های قدیمی و تاریخی نیست. به عنوان مثال خانه های جدید در واحدهای همسایگی بایستی فضاهای زندگی جدید و نیز رضایت خاطر استفاده کنندگان را تأمین کنند. در فروشگاه ها و ساختمان های بلندمرتبه تجاری بایستی به مقدار کافی فضا برای پارکینگ، طراحی طبقات مدرن، و ارتباط میان حرکت سواره و پیاده و نیز رعایت اصول سیستم حمل و نقل در نظر گرفته شود.

با یک طراحی صحیح، دفاتر اداری، صنایع سبک و مغازه های خرده فروشی می توانند در واحدهای همسایگی شهرهای جدید که با الویت عابر پیاده طراحی شده، استقرار یابند. پارکینگ های جمعی به عنوان چهره بارز در مناطق تجاری متداول در قسمت جنبی و پشت بناهای جدید تجاری جاسازی شده اند. از ابعاد بزرگ پارکینگ های مشترک به صورت محل پارک حاشیه خیابان یا شکل دیگری از سیستم حمل و نقل کاسته می شود.

تفاوت دیگر میان شهرسازی جدید و قدیم، شبکه بندی خیابان است. شهرهای کوچک و بزرگ قدیمی درآمریکا دارای شبکه بسیار سفت و سختی هستند. به طور کلی در شهرسازی جدید از شبکه بندی اصلاح شده استفاده می شود، تقاطع های T شکل و خیابان هایی که به سمت آرام سازی ترافیک تمایل دارند و نیز خیابان ها طوری طراحی می شوند که مناظر وسیع را در معرض دید رانندگان قرار می دهد.

مخلوطی از شهرسازی مدرن و قدیمی اصول بنیادی نئو-سنتی را شامل می شود. و این به شکل سبکی از معماری نمود می کند. با این همه، این سبک بسار بیشتر از یک دیدگاه طراحی شهری که از گذشته الهام گرفته شده با حال و آینده ارتباط دارد.

در واقع شهرسازی مدرن بایستی در تقابل بازار و هم رأی با آن حرکت کند. یک شهرسازی مدرن موفق مشکلات زیادی در جهت ایجاد تعادل میان الویت دهی به عابر پیاده و واحدهای همسایگی در تقابل با تسهیلاتی که محصولات تجاری و مسکونی مدرن ارائه می دهند در رقابت با CSD عمل می کند. آن شهرسازی مدرن که نمی تواند به رقابت با رشد متداول جوامع بپردازد محکوم به نیستی و فناست.

دشواری در ایجاد تعادل دلیلی است برای مسئولان توسعه و رشد جوامع برای انتخاب بناهای دوکاره به جای قبول اصول شهرسازی مدرن. بعضی از شهرسازان جدید گمان می کنند که بناهای دوکاره به صورت تهدیدی جدی در مقابل جنبش ها عمل می کند زیرا آنها معمولا تنها عنوان و زبان شهرسازی مدرن را درک کرده و به کار می برند. سایر شهرسازان باور دارند که بناهای دو عملکردی نشانگر یک قدم مثبت و مفید به سوی CSD (رشد حومه شهری) هستند.

منبع:

http://www.banehcity.ir/



مدیریت پسماندهای شهری

مدیریت پسماندهای شهری

تعریف و تقسیم بندی پسماند

تعریف مواد زاید جامد:

به كلیه موادی گفته میشود كه در اثر فعالیتهای روزمره انسان تولید و وارد محیط زیست می گردد یا به عبارت دیگر به موادی گفته میشود كه توسط فعالیتهای انسان در بخشهای صنعتی، تجاری، كشاورزی و شهری تولید میشود.

تقسیم بندی زباله:

الف) زباله های معمولی

ب) زباله های صنعتی

ج) زباله های ویژه

تعریف پسماندها:                                                                                        به مواد جامد، مایع وگاز (غیر از فاضلاب ) گفته میشود كه بطور مستقیم ویا غیر مستقیم حاصل فعالیتهای انسان بوده واز نطر تولید كننده زائد تلقی میشود.

ادامه مطلب

تعداد کل صفحات: 2