تبلیغات
WIMIFIRE - كاركرد بزرگراه‌ها برای ایجاد یك زنجیره بزرگ برای كاهش بار ترافیك.

گرچه بسیاری معتقدند كه نهضت بزرگراه‌سازی در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران بیشتر محصول تسلط نگاه تبلیغاتی است، اما نمی توان از كاركرد این بزرگراه‌ها برای ایجاد یك زنجیره بزرگ برای كاهش بار ترافیك غافل شد. شاید از این‌رو براحتی بتوان با مقایسه اجمالی از مقدار بزرگراه‌ها در تهران و سایر شهرهای بزرگ جهان به بحران نظام حمل و نقل در پایتخت بیشتر پی برد. به عنوان نمونه در حالی كه تهران دارای 273 كیلومتر بزرگراه است كلانشهرهایی چون لندن و مادرید به ترتیب دارای 100و 247 كیلومتر بزرگراه هستند. این درحالی است كه تنها شهری مانند لندن دارای مساحت مشابه با تهران است و شهر مادرید نیز از نظر مساحت از شهر تهران بزرگتر بوده. بنابراین داشتن این اندازه از بزرگراه در سایر شهر‌ها بیانگر مناسب بودن نظام حمل و نقل آنان است. بی تردید بزرگراه‌های تهران هم اكنون مشكلات بسیاری در برقراری یك نظام هماهنگ و یك پارچه داشته اند. وجود پل‌های عابر پیاده و عدم استفاده شهروندان از این سیستم یكی از رویكردهای نامناسب در حوزه ترافیك و حفظ فرهنگ آن است. اگر روزگاری در طراحی تهران بزرگراه‌ها را به عنوان رینگ‌های خارج از شهر قلمداد می‌كردند و برای دسترسی آسان شهروندان به شمال یا جنوب شهر بزرگراه‌های شمالی- جنوبی طراحی می شد اما امروزه به دلیل مهاجرت روزافزون و گسترش ناموزون و مهار نشدنی شهر ناگهان این بزرگراه‌ها كه قرار بود در حاشیه شهر جای داشته باشند به یكباره درون شهر آمدند و از حاشیه به متن روابط و مناسبات شهری نفوذ كردند. در این حالت بدیهی است كه هم خودروها در استفاده از بزرگراه‌ها دچار مشكل شوند و هم شهروندانی كه در مناطق مختلف زندگی می‌كنند برای دسترسی آسان به مراكز محلی راهی برای عبور از بزرگراه‌ها برای خود بجویند. در واقع می توان گفت كه بافت‌های شهری به وسیله بزرگراهها پاره شده‌اند و بافت‌های تاریخی و زیست‌محیطی نیز در آستانه انهدام.
http://voroodi89.blogfa.com/author/kodori


ارسال توسط میلاد فیروزه
آرشیو مطالب
نظر سنجی
اگر شهر و تمدن دارای ریشه مشترك باشند. آیا میتوان گفت :”متمدن شدن“ به معنای ”شهری شدن“ است؟




صفحات جانبی
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ